-
Το μάθημα έρχεται να καλύψει ένα κενό στις γνώσεις και τις δεξιότητες του τυπικού νέου αποφοίτου Τεχνολόγου Πληροφορικού και τις ανάγκες της αντίστοιχης αγοράς εργασίας. Πιο συγκεκριμένα, η θεματολογία του μαθήματος εστιάζει σε δεξιότητες οι οποίες αφορούν στη διαχείριση ενός σύγχρονου περιβάλλοντος DBMS και των υπηρεσιών (services) που αυτό υποστηρίζει. Το περιεχόμενο και το εκπαιδευτικό μοντέλο του μαθήματος αντλούν από την εμπειρία της συμμετοχής του τμήματος Τεχνολόγων Πληροφορικής Τ.Ε. του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης στη διεθνή σύμπραξη DBTechNet από το 1996. Η σύμπραξη DBTechNet (www.dbtechnet.org, http://dbtech.uom.gr) έχει επενδύσει και συνεχίζει να επενδύει στον τομέα της σύνδεσης των γνώσεων και των δεξιοτήτων των αποφοίτων της ανώτατης εκπαίδευσης με τις ανάγκες της σύγχρονης αγοράς εργασίας της Πληροφορικής στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ως αποτέλεσμα της έρευνας την οποία έχει διεξάγει σε εννέα (9) κράτη-μέλη της Ε.Ε., έχουν επιλεγεί περιοχές-θέματα υψηλού τεχνολογικού και επαγγελματικού ενδιαφέροντος για τα οποία έχει αναπτυχθεί υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικό περιεχόμενο (http://myy.haaga-helia.fi/%7Edbms/dbtechnet//DBTechExtTutorials.htm). Το τελευταίο συμπερι-λαμβάνει τη θεωρητική και την πρακτική κατάρτηση των εκπαιδευόμενων σε τεχνολογίες και πρακτικές οι οποίες πρεσβεύουν γενικής αξίας γνώσεις και δεξιότητες, ανεξάρτητες του λογισμικού (εμπορικού ή ελεύθερου) που χρησιμοποιείται. Το συγκεκριμένο μάθημα διαμορφώνεται κυρίως από το περιεχόμενο και από την εμπειρία της προσφοράς του σεμιναρίου και του εικονικού εργαστηριακού περιβάλλοντος (virtual laboratory workshop) DBTechNet με τίτλο Database Administration Labs (http://www.dbtechnet.org/labs/dba_lab/DBALabs.pdf), συμπεριλαμβάνοντας επίσης θέματα από δύο επιπλέον, ανάλογα, μαθήματα DBTechNet: τo DBTech EXT Backup and Recovery Labs, και το DBTech EXT Index Design and Performance Labs.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
Στην αίθουσα (διαλέξεις) και στο εργαστήριο (ασκήσεις πράξης)
Χρήση περιβάλλοντος εικονικής μηχανής (virtual machine) της διεθνούς σύμπραξης DBTechNet με προ-εγκατεστημένο λογισμικό διαφόρων (ελεύθερων) συστημάτων RDBMS: IBM DB2 Express-C, Oracle Express, PostgreSQL, MySQL. Πρόσβαση σε και χρήση του εκπαιδευτικού περιεχομένου των αντίστοιχων μαθημάτων της διεθνούς σύμπραξης DBTechNet (www.dbtechnet.org): (α) Database Administration Labs, (β) Backup and Recovery Labs, (γ) Index Design and Performance Labs
Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Moodle.
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 13 x 2= 26 |
Ασκήσεις πράξης | 13 x 1= 13 |
Πρακτική εξάσκηση στο σπίτι | 13 x 1= 13 |
Επικοινωνία / συνεργασία | 2 |
Αυτοτελής μελέτη | 18 x 2= 36 |
Σύνολο Μαθήματος (30 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) | 90 |
Ι. Γραπτή τελική εξέταση στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και ασκήσεις επί της θεματολογίας του μαθήματος που αναφέρονται:
– στην οργάνωση και διαχείριση δεδομένων του συστήματος που αφορούν στο ιστορικό εκτέλεσης συναλλαγών
– στην εφαρμογή του αλγόριθμου ARIES
– στη διαχείριση των αντιγράφων ασφαλείας διαφόρων τύπων DBMS
– στην επαναφορά του πληροφοριακού περιεχομένου σε παρελθούσα χρονική στιγμή, ανάλογα με το DBMS το οποίο χρησιμοποιείται
– στην μεταφορά/μετακόμιση δεδομένων μεταξύ ιδίου ή διαφορετικών τύπων DBMS
– στις πολιτικές σχεδιασμού ευρετηρίων και της επαναδιορργάνωσης των καταχωρημένων δεδομένων με στόχο τη βελτιστοποίηση των επιδόσεων του DBMS
– σε αποθηκευμένα σενάρια και ρουτίνες επεξεργασίας στο πλαίσιο της τεχνολογίας ελέγχου του ταυτόχρονου κατά την εκτέλεση των συναλλαγών που υλοποιεί το DBMS
– σε αρχιτεκτονικές κατανεμημένων τύπων DBMS
ΙΙ. Προαιρετική εργασία εξαμήνου (έως το 35% του τελικού βαθμού στο μάθημα)
– Το θέμα της εργασίας προτείνεται από τον φοιτητή ή επιλέγεται από υποψήφια θέματα που προτείνει ο καθηγητής και σχετίζεται πάντα με τεχνολογίες και τεχνικές της θεματολογίας του μαθήματος
– Η εργασία μπορεί να εκπονείται από έναν ή το πολύ δύο φοιτητές
– Οι εργασίες παρουσιάζονται από τους φοιτητές στο ακροατήριο του μαθήματος σε ημερομηνίες οι οποίες τοποθετούνται στις δύο τελευταίες διδακτικές εβδομάδες του ακαδημαϊκού εξαμήνου. Βαθμολογούνται από τον καθηγητή ή τους συν-διδάσκοντες καθηγητές του μαθήματος
Το ως άνω σχήμα αξιολόγησης γνωστοποιείται στους ενδιαφερόμενους φοιτητές (α) μέσω της ιστοσελίδας του τμήματος, (β) μέσω των σελίδων του μαθήματος στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Moodle, και (γ) με ανακοινώσεις στη διάρκεια των πρώτων διαλέξεων κατά την έναρξη του κάθε ενός ακαδημαϊκού εξαμήνου.
α) Ελληνική
– R. Elmasri και S.B. Navathe, Θεμελιώδεις Αρχές Συστημάτων Βάσεων Δεδομένων, (5η έκδοση αναθεωρημένη) τόμοι Α! και Β!, Εκδόσεις Εκδόσεις ‘Δίαυλος’, Αθήνα 2008
– J.D. Ullman, J. Widom, Βασικές Αρχές για τα Συστήματα Βάσεων Δεδομένων, Εκδόσεις ‘Κλειδάριθμος’, Αθήνα 2008
– Ι. Μανωλόπουλος, Α. Παπαδόπουλος, Συστήματα Βάσεων Δεδομένων: Θεωρία και Πρακτική Εφαρμογή, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα 2006
– R. Ramakrishnan και J. Gehrke, Συστήματα Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων, τόμοι Α! και Β!, Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη 2002
– T. Connolly, C. Begg, και A. Strachan, Συστήματα Βάσεων Δεδομένων: Μια πρακτική προσέγγιση στο σχεδιασμό, υλοποίηση και διεύθυνση, τόμοι Α και Β, Εκδόσεις Ίων, Αθήνα 2001
β) Διεθνής
• T. Connolly, C. Begg, Database Systems: A Practical Approach to design, Implementation, and Management, 5th Edition, Addison Wesley, 2010
• R. Elmasri και S.B. Navathe, Fundamentals of Database Systems, 5th Edition, Addison-Wesley 2006
• R. Ramakrishnan και J. Gehrke, Database Management Systems, 3rd Edition, Mc Graw-Hill, 2002
• J.D. Ullman, J. Widom, A First Course in Database Systems, Prentice-Hall, 2007
• M. Laiho, M. Kurki, DBTechNet Database Administration Labs, http://www.dbtechnet.org/labs/dba_lab/DBALabs.pdf
• M. Laiho, F. Laux, and K. Silpiö, DBTechEXT Backup and Recovery Labs, http://www.dbtechnet.org/labs/ccr_lab/RCLabs.pdf
• M. Laiho, F. Laux, and K. Silpiö, J. Rantanen, DBTech EXT Index Design and Performance Labs, http://www.dbtechnet.org/labs/idp_lab/IDPLabs.pdf