-
Το μάθημα της Αλληλεπίδραση Ανθρώπου Μηχανής και Ανάπτυξη Διεπιφανειών Χρήστη μελετά τη σχεδίαση διαδραστικών συστημάτων υπολογιστών και διδάσκει μοντέλα, κανόνες και μεθόδους για την δημιουργία και αξιολόγηση λειτουργικών, εύχρηστων και ασφαλών διεπιφανειών χρήστη.
Περιλαμβάνει δύο κύρια μέρη:
Α) Βασικά θέματα της σχεδίασης διαδραστικών συστημάτων.
Β) Τον μηχανισμό αποστολής-γεγονότων (event-driven programming) με προσέγγιση οπτικού προγραμματισμού (visual programming).
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής αναμένεται ότι θα:
1. Βασικές Έννοιες: Ψυχολογικά και φυσιολογικά χαρακτηριστικά του χρήστη, μοντέλα διάδρασης.
2. Διαδικασία Σχεδίασης: Ευχρηστία, Πρακτικές Σχεδιάσεις Εύχρηστων Διαδραστικών Συστημάτων, Χρώμα, Μεταφορά.
3. Σχεδίαση επικεντρωμένη στο χρήστη: Τεχνολογία Ευχρηστίας, Επαναληπτική σχεδίαση και προτυποποίηση.
4. Κανόνες Σχεδίασης: Βασικές αρχές ευχρηστίας, Οι κανόνες του Shneiderman, Οι αρχές του Norman.
5. Εργαλεία Υλοποίησης: Μελέτη σύγχρονων εργαλείων υλοποίησης με βάση τον μηχανισμό αποστολής γεγονότων (event-driven programming), όπως Java Swing. Οπτικός προγραμματισμός.
6. Τεχνικές Αξιολόγησης Διεπιφανειών: Στόχοι Αξιολόγησης, Μέθοδοι Αξιολόγησης.
7. Καθολική σχεδίαση: Αρχές Καθολικής Σχεδίασης, Πολυτροπική Διάδραση, Σχεδίαση με γνώμονα την ποικιλομορφία των χρηστών (προβλήματα όρασης, ακοής, κίνησης, κτλ…).
8. Παροχή Υποστήριξης στο χρήστη: Απαιτήσεις/Προσεγγίσεις για την υποστήριξη των χρηστών, Προσαρμόσιμα συστήματα βοήθειας.
9. Γνωστικά μοντέλα: Μοντέλο GOMS, Η Θεωρία της γνωστικής πολυπλοκότητας.
10. Γλωσσικά μοντέλα: Μοντέλο BNF, Γραμματική εργασιών-ενεργειών.
11. Μοντέλα Επικοινωνίας και συνεργασίας: Οδηγοί, Έξυπνοι Οδηγοί, Γλώσσα σώματος.
12. Σύγχρονες Διαδραστικές εφαρμογές: Groupware, πανταχού παρόντα υπολογιστή, πολυμέσων και διαδικτύου.
Στην τάξη και στο εργαστήριο
Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Moodle.
Εξειδικευμένο λογισμικό δημιουργίας γραφικών διεπιφανειών χρήστη.
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις | 13 x 3= 39 |
Πρακτική εξάσκηση στο σπίτι | 13 x 2 = 26 |
Ασκήσεις στο εργαστήριο | 13 x 2 = 26 |
Επικοινωνία / συνεργασία | 8 |
Αυτοτελής μελέτη | 18 x 4.5 = 81 |
Σύνολο Μαθήματος (80 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) | 180 |
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (60%) στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος που περιλαμβάνει:
ΙΙ. Προαιρετική εργασία εξαμήνου (έως το 40% του τελικού βαθμού στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος)
ΙΙΙ. Εξάσκηση στο εργαστήριο (40%)
Ασκήσεις για πρακτική εξάσκηση, σε εβδομαδιαία βάση
Το ως άνω σχήμα αξιολόγησης στο θεωρητικό και στο εργαστηριακό μέρος του μαθήματος γνωστοποιείται στους ενδιαφερόμενους φοιτητές (α) μέσω της ιστοσελίδας του τμήματος, (β) μέσω των σελίδων του μαθήματος στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Moodle, και (γ) με ανακοινώσεις στη διάρκεια των πρώτων διαλέξεων και συναντήσεων στο εργαστήριο κατά την έναρξη του κάθε ενός ακαδημαϊκού εξαμήνου.
Ελληνική
1. Dix, J. Finlay, G.D. Abowd και R. Beale. Επικοινωνία Ανθρώπου – Υπολογιστή, Τρίτη Έκδοση, Εκδόσεις Μ. Γκιούρδας 2004.
2. Δ. Ακουμιανάκης. Διεπαφή Χρήστη-Υπολογιστή, Εκδόσεις Κλειδάριθμος 2006.
3. Ν Αβουρής. Επικοινωνία Ανθρώπου-Μηχανής, Εκδόσεις Δίαυλος, 2000.
4. Γ. Λιακέας. Εισαγωγή στην Java 2, Κλειδάριθμος, 2009.
Διεθνής
1. J. Preece, Y. Rogers & H. Sharp. Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction, John Wiley & Sons 2002.
2. H. Schildt. Swing A Beginner’s Guide, McGraw Hill, 2007.