-

Δεξιότητες Επικοινωνίας/Κοινωνικά Δίκτυα

  • Κωδικός: 5105
  • Εξάμηνο: Εξάμ. Α
  • Τύπος: Μάθημα Ανάπτυξης Δεξιοτήτων (ΜΑΔ)
  • Κατηγορία: Μάθημα Γενικής Υποδομής (ΜΓΥ)
  • Είδος: Υποχρεωτικό (Υ)

(1) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στις έννοιες της επικοινωνίας, και των κοινωνικών δικτύων.

Στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση από τους φοιτητές/ριες της σημασίας της επικοινωνίας σε χώρους εργασίας και ομάδες ανάπτυξης πληροφοριακών συστημάτων, τόσο μέσα στις ομάδες εργασίας για κατανόηση απαιτήσεων λογισμικού και τεχνικών προδιαγραφών, όσο και στην επαφή με την διοίκηση, τους πελάτες, την διοχέτευση των αποτελεσμάτων έργων πληροφορικής και της μετεξέλιξης της επικοινωνίας σε ένα διακριτό επιστημονικό πεδίο/επάγγελμα.

Το πρώτο μέρος του μαθήματος αποσκοπεί στην ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων στην επικοινωνία (τεχνική επικοινωνίας, διαπροσωπική επικοινωνία και διαπολιτισμική επικοινωνία (cross-culturalcommunication)). Πιο συγκεκριμένα, στα πλαίσια του μαθήματος γίνεται η καλλιέργεια και ανάπτυξη από τους φοιτητές των κατάλληλων δεξιοτήτων επικοινωνίας (communicationskills), δεξιοτήτων ανάγνωσης άρθρων και εγχειριδίων χρήσης, δεξιοτήτων παρουσίασης (presentationskills) και δεξιοτήτων γραφής (writingskills).

Το δεύτερο μέρος του μαθήματος, τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούνται από σύγχρονα μέσα για επικοινωνία, ανάπτυξης περιεχομένου από πολλούς και ανάδειξη αποτελεσμάτων. Στα πλαίσια του μαθήματος γίνεται αναφορά στην σημασία των κοινωνικών δικτύων ως α) εργαλείο επικοινωνίας μέσω υπολογιστή, β) μέσω σύγχρονης ανάπτυξης περιεχομένου από πολλά άτομα και γ) μέσω ανάδειξης αποτελεσμάτων έργων πληροφορικής. Πιο συγκεκριμένα, γίνεται η δημιουργία και η χρήση κοινωνικών δικτύων από τους φοιτητές σε ομαδικές εργασίες για ανάπτυξη τεχνικών, οργανωτικών και κοινωνικών δεξιοτήτων σχετικά με τα κοινωνικά δίκτυα.

Οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος είναι οι ακόλουθοι:

    • Ο/Η φοιτητής/τρια έρχεται σε επαφή με την Αγγλική και Ελληνική ορολογία της επιστήμης της Πληροφορικής. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα πρέπει να έχει οικοδομήσει τη δυνατότητα ανάγνωσης ενός επιστημονικού κειμένου στην Ελληνική ή στην Αγγλική γλώσσα

 

    • Καλλιεργείται η ανάπτυξη της επικοινωνίας με τη χρήση γραπτού και προφορικού λόγου. Ο φοιτητής θα πρέπει να είναι σε θέση μόνος του ή σε συνεργασία με άλλους φοιτητές να συγγράψει μια επιστημονική αναφορά που έχει σχέση με την Πληροφορική. Σημαντική είναι επίσης η προφορική παρουσίαση της επιστημονικής αναφοράς.

 

    • Ιδιαίτερο βάρος δίδεται στην αναζήτηση πηγών και βιβλιογραφίας για τη λύση προβλημάτων. Ο φοιτητής θα πρέπει να είναι σε θέση να εκτελεί αποτελεσματικά τον εντοπισμό και επεξεργασία βιβλιογραφικών πηγών (βιβλία, άρθρα) με την χρήση της βιβλιοθήκης και του διαδικτύου.

 

    • Καλλιεργείται η εξοικείωση και χρήση σύγχρονων ηλεκτρονικών υπηρεσιών και περιβαλλόντων κοινωνικών μέσων δικτύωσης.

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

    • Έχει κατανόησει τα βασικά και κρίσιμα χαρακτηριστικά της επικοινωνίας και την σύνδεση της με γενικότερους οικονομικούς και επιχειρησιακούς στόχους και τις αρχές του κύκλου ζωής των έργων πληροφορικής.

 

    • Έχει γνώση των εργαλείων και των τεχνικών της επικοινωνίας και πώς αυτά χρησιμοποιούνται για να εξασφαλίσουν την επιτυχή ολοκλήρωση των έργων Πληροφορικής σε χρόνο και εντός του προϋπολογισμού.

 

    • Είναι σε θέση να διακρίνει τους βασικούς ρόλους σε ένα πραγματικό ή μία μελέτη περίπτωσης έργου και να εκτιμήσει το ρόλο της επικοινωνίας στην υλοποίηση του πληροφοριακού έργου.

 

    • Χρησιμοποιεί τις μεθοδολογίες επικοινωνίας είτε με παραδοσιακό τρόπο είτε με κοινωνικά δίκτυα και να αναπτύξει ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα.

 

    • Συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του για να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν μια επιστημονική εργασία που περιλαμβάνει την οργάνωση της εργασίας, την εύρεση βιβλιογραφικών αναφορών, την δημιουργία της εργασίας, τον χρονοπρογραμματισμό και την παρουσίαση των αποτελεσμάτων.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

    • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

 

    • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

 

    • Λήψη αποφάσεων

 

    • Αυτόνομη εργασία

 

    • Ομαδική εργασία

 

    • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

 

    • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

 

    • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

 

    • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

 

    • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

 

    • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

 

    • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

 

    • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

 

    • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

 

Οι φοιτητές/τριες θα αναπτύξουν τις παρακάτω γενικές δεξιότητες:

    • Δεξιότητες αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης δεδομένων και πληροφοριών σε διεπιστημονικό περιβάλλον, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.

 

    • Δεξιότητες δημιουργίας επιστημονικών άρθρων.

 

    • Δεξιότητες προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

 

    • Δεξιότητες επιστημονικής συμπεριφοράς.

 

    • Δεξιότητες επαγγελματικής συμπεριφοράς.

 

    • Δεξιότητες κοινωνικής και ηθικής συμπεριφοράς.

 

    • Δεξιότητες συμπεριφοράς διαδικτύου (netiquette).

 

    • Σεβασμός στα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας (copyright).

 

    • Υπευθυνότητα σε συνεργασίες (αυτοαξιολόγηση).

 

    • Ικανότητες δημιουργίας και τήρησης χρονοδιαγραμμάτων.

 

    • Αυτονομία μέσω των ατομικών εργασιών.

 

    • Ομαδικότητα μέσω των ομαδικών εργασιών.

 

    • Προσαρμοστικότητα σε νέες καταστάσεις.

 

    • Δεξιότητες άσκησης κριτικής και αυτοκριτικής.

 

    • Δεξιότητες λήψης αποφάσεων.

 

    • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων μέσω ομαδικών εργασιών.

 

    • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα μέσω της διαπολιτισμικής επικοινωνίας (cross- culturalcommunication).

 

    • Δεξιότητες θεμιτού ανταγωνισμού μέσω μάρκετινγκ με κοινωνικά μέσα.

 

    • Δεξιότητες κοινωνικής ευθύνης.

 

 

(2) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μεγάλη έμφαση δίνεται στην ανάληψη και παρουσίαση ατομικής/ομαδικής εργασίας από όλους τους φοιτητές με την χρήση γραπτού και προφορικού λόγου.
Ιδιαίτερο βάρος στα πλαίσια των εργασιών δίνεται στην δημιουργία επιστημονικών άρθρων και στην εύρεση βιβλιογραφικών πηγών (βιβλία, άρθρα) με την αναζήτηση σε βιβλιοθήκες (παραδοσιακές και ψηφιακές), καθώς και στο Internet.
Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στη διαχείριση χρόνου (timemanagement) καθώς και σε σύγχρονες ηλεκτρονικές υπηρεσίες και σε περιβάλλοντα κοινωνικών μέσων δικτύωσης.

Πιο αναλυτικά, το μάθημα αποτελείται από τα παρακάτω μέρη:

Μέρος 1: Δεξιότητες επικοινωνίας (communicationskills): τί είναι επικοινωνία, φραγμοί στην επικοινωνία, βελτίωση, δεξιότητες προσοχής, γλώσσα σώματος, διαβίβαση εντολών, οδηγιών, αιτημάτων, διατύπωση ερωτήσεων, κριτική, δημιουργία και εκτίμηση ιδεών, παρουσίαση αποτελεσμάτων, κατανόηση συμπεριφοράς.

Μέρος 2: Αναζήτηση σε βιβλιοθήκες και στο Internet για επιστημονικά άρθρα.

Μέρος 3: Δεξιότητες γραφής (writingskills): σχεδίαση, προετοιμασία, δομή, γλώσσα, παρουσίαση, έλεγχος, κανόνες, παρουσίαση αναφοράς και διαχείριση χρόνου (timemanagement): αρχές, ανάλυση και δομή, βελτίωση.

Μέρος 4: Δεξιότητες παρουσίασης (presentationskills): παρουσίαση με καθαρό, συνοπτικό, επιβλητικό τρόπο, έτσι ώστε το ακροατήριο να καταλάβει το μήνυμα, την σημασία και την συνάφεια.

Μέρος 5: Χρήση σύγχρονων ηλεκτρονικών υπηρεσιών και περιβαλλόντων κοινωνικών μέσων δικτύωσης.

(3) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Στην τάξη και στο εργαστήριο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

ΧρήσηPowerpoint στις διαλέξεις.
Χρήση ηλεκτρονικών βιβλιοθηκών, Internet και κοινωνικών μέσων στο εργαστήριο.
Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Moodle.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 13 x 3 = 39
Πρακτική εξάσκηση στο σπίτι, προετοιμασία ασκήσεων 13 x 2 = 26
Ασκήσεις στο εργαστήριο 13*2 = 26
Επικοινωνία / συνεργασία 8
Αυτοτελής μελέτη 18 x 4.5 = 81
Σύνολο Μαθήματος (30 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 180
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Μέθοδοι αξιολόγησης θεωρίας: Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης,

Μέθοδοι αξιολόγησης εργαστηρίου: Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία

Τα κριτήρια αξιολόγησης προσδιορισμένα και είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές στην ιστοσελίδα του μαθήματος

(4) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

α) Ελληνική

    • DeVito Joseph A. Ανθρώπινη Επικοινωνία (2004). Γ.ΠΑΡΙΚΟΣ & ΣΙΑ ΕΕ, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 16292

 

    • Verderber F. Rudolph (1998). Η Τέχνη της Επικοινωνίας, Έκδοση: 8η έκδ./1998, Γ.ΠΑΡΙΚΟΣ & ΣΙΑ ΕΕ, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 16426

 

    • Τομαράς Αλέξανδρος (2010). Οργανωσιακή συμπεριφορά και δεξιότητες επικοινωνίας , Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών

 

    • Πασχόπουλος Αρσένης (2009). Νέα Μέσα, είσαι μέσα; SOCIAL MEDIA MARKETING, 3 η έκδοση, εκδόσεις Κλειδάριθμος

 

    • ChristakisNicholasA., FowlerJames (2010). Συνδεδεμένοι, Εκδόσεις Κάτοπτρο

 

    • Verderber F. Rudolph, Verderber S. Kathleen(2006). Δεξιότητες Διαπροσωπικής Εκδότης: Γ. ΠΑΡΙΚΟΣ & ΣΙΑ Ε.Ε.(ΕΛΛΗΝ)

 

β) Διεθνής
MTD Training. Advanced Communication Skills. Bookboon.com

 

Aims and Objectives 1. The student will come in contact with the English and Greek terminology of the Science of Information Technology (IT). After completing the course he/she will have developed the ability of reading scientific texts both in Greek and English languages. 2. Communication skills are developed by the use of written and oral presentations. The student works alone and in groups with the aims of writing and presenting scientific reports related to IT. 3. Particularly emphasis is given to search of sources and bibliography and the writing of references. 4. The use of electronic means and social media networking facilities are stressed for gaining familiarity with contemporary Information and Communication Technology (ICT) tools Key Contents The course aims to the development of basic communication skills (technical and interpersonal). The course contains the following parts: Part 1: Communication skills: The meaning of communication, barriers in communication, improvement, body language, message transmission, asking questions, criticism, creation and evaluation of ideas, presentation of results, attitude comprehension, cross-cultural communication. Part 2: Searching for scientific articles. Part 3: Writing skills, design, preparation, structure, language, presentation, checking, rules, report presentation and time management, principles, analysis and structure, improvement. Part 4: Presentation skills, presentation in a clear, brief and compelling way, so as the audience understands the meaning of connotation. Part 5: Use of contemporary digital services and environments of social network. Bibliograpy Alvarado Nadine, Larsson Sara, (2008). Effektiv sökning på Interner, Från Alex till Wikipedia, BTJ Förlag, Lunde, Sweden Bergström Bo, Karlsson Tommie, Parmevik Daniel (2009). Webdesign, Budskap, Form och Teknik, Liber AB, Malmö, Sweden Ekström Mats, Larsson Larsåke (eds)(2010). Metoder I kommunicationsvetenskap, Studentlitteratur, Lund, Sweden Falkheimer Jesper (2001). Medier och kommunikation – en introduktion, Studentlitteratur, Lund, Sweden Farkas Meredith G. (2007). Social Software in Libraries, Building Collaboration, Communication and Community Online, New Jersey, USA Fiske John (1990). Kommunikationsteorier, en introduktion (Introduction to Communication Studies) , Walström & Widstrand, Borås, Sweden Guldbrandsson Lennart (2008). Så fungerar Wikipedia, Hexa Förlag, Malmö, 2008 Kalakota Ravi, Robinson marcia (2001). eBusiness 2.0 Roadmap for Success, Addison-Wesley, Upper Saddle River, USA Kaushik Avinash (2010). Web Analytics 2.0, The art of online accountability & science of customer centricity, Wiley Publishing Inc., Indianapolis, Indiana, US Lundsten, L., Siitonen, A., Österman, B. (2001). Communication and Intelligibility, Acta Philosophica Fennic, Helsinki, Finland Weinreich Nedra Kline, 2011, HANDS-ON SOCIAL MARKETING, A Step-by-Step Guide to Designing Change for Good, 2nd edition, Sage Publications, Inc., Kalifornia, USA

Πρόσφατες Ανακοινώσεις

4 Οκτ 2019
Διδασκαλία μαθημάτων από Μεταδιδάκτορες (ΕΣΠΑ)
4 Οκτ 2019
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΕΣ δηλώσεις μαθημάτων στο πληροφοριακό σύστημα ΠΥΘΙΑ 2019-20Χ
4 Οκτ 2019
Δηλώσεις τμημάτων εργαστηρίων 2019-20Χ
3 Οκτ 2019
ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΣΙΤΙΣΗΣ ΑΚΑΔ.ΕΤΟΥΣ 2019-2020
3 Οκτ 2019
Οργάνωση Πινάκων Ανακοινώσεων
2 Οκτ 2019
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΩΝ – ΠΡΩΗΝ ΤΜ. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
2 Οκτ 2019
Θέση υποψήφιου διδάκτορα σε ερευνητικό έργο
1 Οκτ 2019
Μετακίνηση το Χειμερινό 2019-2020 – Δήλωση μαθημάτων στο Pithia (επείγον)

Πρόσφατες Εκδηλώσεις

3 Οκτ 2019
Τελετή Υποδοχής Πρωτοετών φοιτητών/τριών 2019-20
30 Σεπ 2019
Track on 5G for the Industrial Internet of Things @IEEE 5G World Forum
29 Αυγ 2019
Ημερίδα Πρακτικής Άσκησης
10 Ιουν 2019
Ημερίδα «Εθνική Στρατηγική Κυβερνοασφάλειας» στο Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής
14 Απρ 2019
6ο Technology Forum – 15 Απριλίου 2019 (τελικό πρόγραμμα)
19 Μαρ 2019
6ο Technology Forum – 15 Απριλίου 2019 (εισιτήρια με μειωμένο κόστος)
19 Μαρ 2019
OWASP Student Chapter Συνάντηση «Introduction to Digital Forensics»
17 Δεκ 2018
Ομιλία του καθηγητή Man Wai Mak (Hong Kοng Polytechnic University)

Δείτε επίσης