1) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή στα Πληροφοριακά Συστήματα (ΠΣ) και η εξέταση του ρόλου των ΠΣ, στην υποστήριξη ενός ευρέως φάσματος λειτουργιών των οργανισμών. Ακόμη, εξετάζεται η χρήση των ΠΣ, στην υποστήριξη διαχειριστικών ενεργειών, λήψης αποφάσεων και γενικότερων στρατηγικών πρωτοβουλιών και προσεγγίσεων.
Παρουσιάζονται οι φάσεις του Κύκλου Ζωής Ανάπτυξης Λογισμικού ενός ΠΣ και εξετάζονται κατάλληλες μέθοδοι και τεχνικές, που χρησιμοποιούνται κατά τις φάσεις της ανάλυσης και σχεδίασης του.
Στόχος του Μαθήματος είναι συνοπτικά:
- Η παρουσίαση των βασικών αρχών των Πληροφοριακών Συστημάτων (ΠΣ).
- Η μελέτη και κατανόηση των διαχειριστικών θεμάτων που άπτονται της κατάλληλης επιλογής, εφαρμογής και αξιοποίησης τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών (ΤΠΕ).
- Η κατανόηση των διαφόρων τύπων ΠΣ, που χρησιμοποιούνται στους οργανισμούς, του τρόπου επιλογής του κατάλληλου τύπου, των τεχνολογιών υλοποίησης κάθε συστήματος και των διαφόρων προσεγγίσεων ανάπτυξης συστημάτων.
- Η μελέτη της αλληλεξάρτησης των πληροφοριακών συστημάτων με μια επιχείρηση / οργανισμό.
- Η ανάπτυξη δεξιοτήτων καθορισμού και αξιοποίησης ΤΠΕ.
- Μελέτη πραγματικών περιπτώσεων που σχετίζονται με εφαρμογές ΠΣ.
Με το πέρας της επιτυχούς παρακολούθησης του μαθήματος οι φοιτητές / φοιτήτριες θα είναι σε θέση να:
- γνωρίζουν ποιός είναι ο ρόλος των πληροφοριακών συστημάτων στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον.
- κατανοήσουν ποια είναι τα επιχειρηματικά οφέλη των Πληροφοριακών Συστημάτων και πως υποστηρίζουν τις επιχειρηματικές λειτουργίες.
- γνωρίζουν πως τα πληροφοριακά συστήματα μετασχηματίζουν τους οργανισμούς και τη διοίκησή τους.
- κατανοήσουν τις αλλαγές που έχει επιφέρει το διαδίκτυο(Internet) και οι σχετικές τεχνολογίες στην επιχειρηματική διαδικασία.
- γνωρίζουν, ποιες είναι οι κύριες επιχειρηματικές εφαρμογές των Πληροφοριακών συστημάτων και οι κατηγορίες τους και ποιος ο ρόλος τους.
2) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ενδεικτική θεματολογία:
- Εισαγωγή στη Θεωρία Συστημάτων.
- H Έννοια των Πληροφοριακών Συστημάτων.
- Πληροφοριακά Συστήματα Επιχειρήσεων και Οργανισμών.
- Μοντέλα Ανάπαυσης Λογισμικού όπως Καταρράκτη, Σπειροειδές, V, Win-Win, κλπ.
- Κατηγορίες και είδη Πληροφοριακών Συστημάτων.
- Σχεδιασμός και ανάπτυξη Πληροφοριακών Συστημάτων.
- Επιχειρηματικά μοντέλα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (e-business – e-government).
- Συστήματα Επεξεργασίας Συναλλαγών – Επιχειρησιακά Πληροφοριακά Συστήματα.
- Συστήματα Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων (Enterprice Resource Planning (ERP)).
- Συστήματα Υποστήριξης Αποφάσεων (Desision Support Systems (DSS).
- Κοινωνικά Πληροφοριακά Συστήματα (WEB 2.0).
Σημασιολογικός Ιστός και Συστήματα Διαχείρισης Γνώσης:
- Από το WWW στο Semantic Web.
- Οντολογίες (γλώσσες : Resource Description Framework (RDF), Web Ontology Language (OWL).
- Διαχείριση Γνώσης στη σύγχρονη επιχείρηση.
- Μελέτες περιπτώσεων (case studies).
3) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Στην τάξη και στο εργαστήριο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Διαθεσιμότητα επιλεγμένων διαλέξεων του μαθήματος σε μορφοποίηση ψηφιακού βίντεο, μέσω του εξυπηρετητή VideoonDemand του τμήματος.
Χρήση περιβάλλοντος εικονικής μηχανής (virtualmachine) της διεθνούς σύμπραξης DBTechNet με προ-εγκατεστημένο λογισμικό διαφόρων (ελεύθερων) συστημάτων RDBMS: IBMDB2 Express-C, OracleExpress, PostgreSQL, MySQL.
Εξάσκηση στη χρήση του κώδικα SQLσε διάφορα περιβάλλοντα κατασκευαστών RDBMS μέσω της διαδραστικής πλατφόρμας SQLZoo (www.sqlzoo.net)
Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Moodle.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
13 x 4= 52 |
Εργαστήριο |
13 x 2 = 26 |
Μελέτη |
18 x 4.5 = 81 |
Πρακτική εξάσκηση στο σπίτι |
13 x 1 = 13 |
Επικοινωνία/συνεργασία |
8 |
Σύνολο Μαθήματος (30 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
180 |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Μέθοδοι αξιολόγησης μαθήματος:
Μέθοδοι ενδιάμεσης αξιολόγησης: Γραπτή Εργασία, Έκθεση/Αναφορά, Δημόσια Παρουσίαση
Τελικές Εξετάσεις με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης,
Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι προσδιορισμένα και προσβάσιμα από τους φοιτητές στην ιστοσελίδα του μαθήματος
4) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
α) Ελληνική
- Πολλαλής Γιάννης Α, Γιαννακόπουλος Δυνούσης Ι., Παπουτσής Ιωάννη, Πληροφοριακά Συστήματα Επιχειρήσεων Ι, Εισαγωγή στην Τεχνολογία & Στρατηγική
- LAUDONKENNETHC., LAUDONJANEP., Πληροφοριακών Συστημάτων Διοίκησης, (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 13853)
β) Διεθνής
- Avison D.E., Fitzgerald J.E.2002. Information Systems Development: Methodologies, Techniques and Tools, 2nd ed., McGraw-Hill,
- Burch, John G.: Information systems: theory and practice
- Curtis G., Cobham D.P.2008. Business Information Systems: Analysis, Design and Practice, Pearson Education
- Donald, Archibald Gordon: Management, information, and systems
- Johannesson P., Söderström E.2008. Information Systems Engineering: From Data Analysis to Process Networks, Idea Group Inc (IGI),
- Lucas, Henry C.: Computer based information systems in organizations
- O’Brien, James A.: Introduction to information systems
- Olivé A.2007. Conceptual Modeling of Information Systems, Springer, 2007.